Wednesday, August 27, 2008

Public Speaking Dan Isu Rakan Makan Kawan

Public speaking....hmm...apa benda ya "Public speaking"?..Kalau dialih bahasa secara bulat-bulat,ianya bermaksud Percakapan awam.Tapi betul ke itu yang didefinisikan?oh..tidak..public speaking ini bermaksud percakapan yang melibatkan penonton dan isu yang dipercakapkan tidak terhad,komedi,politik,hal ehwal semasa dan lain-lain.Tapi itu bukan la aku nak cerita kat sini,yang aku nak cerita tentang public speaking kat kelas aku hari ini.Nampaknya bukan rezeki aku tak dapat public speaking dalam kelas(Padahal "yes" masa sir shafiq kata 3 orang je present hari ni).

Bila tengok rakan-rakan present tadi,rasanya tak la susah sangat nak berceloteh kat depan,tengok kertas sudey.Tapi,apa yang sir kata tadi,"...Public speaking is to talk to people,not to read a text,If you do...audience would be distracted .".Maksud? jangan la y'all pergi baca bulat-bulat isi dalam kertas y'all tu.Tengok point,kemudian pandang audience dan explain.

Ni pula isu baru...isu kawan makan kawan?pernah terjadi kat y'all?mungkin ada ,atau mungkin tiada ,bukan?..aku malas nak cerita siapa,biar la orang tu terasa sikit.

No comments: